torsdag 16 april 2009

Norge i topp


OBX Norge har stigit hela 18% i år och mycket utav uppgången beror på Brent-olje priset har gått upp. Detta slås bara av ryssland enligt Dagens Industri som har 38%. Nu är även mina fonder på plus sidan förutom dom som jag planerat att göra av med. Dom ska få bli breakeven och sen säljer jag av dom. Dom jag ska sälja bort är

BlackRock Emerging Europe A2 EUR Acc
East Capital Östeuropafonden
Principal Emerging Markets Equity Fund Acc
SGAM Fund Equities Euroland Financial A Acc
Swedbank Robur Småbolagsfond Europa

Jag fick igenom min försäljning på 28,00NOK och ligger nu "Off-market". USA har haft en fin uppgång idag och oljepriset är upp. Imorn blir det spännande om bull lyckas ta sig igenom 28,00 taket. Enligt min "amatör tekniska analys" så har den motstånd på 28 och har vänt på det talet fem gånger tidigare i år.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tjena Krister följer din blogg varje dag tycker den e väldigt läsvärd och intressant. Knegar också som tusan i norge. Aktier har väckt mitt intresse stort de senaste halvåret och lägger mina pengar på hög för att snart sätta in min fot/lilltå på marknaden. Har du några bra tips till oss noobs? Förutom den klassiska "läs läs läs"/ Mvh Michael

Anonym sa...

Nu vet jag inte hela bakgrunden, men eftersom du planerar att sälja av en del fonder när de nått breakeven misstänker jag att du gör ett fel som väldigt många gör, nämligen att falla offer för den (psyko)logiska fällan att man inte förlorat något om man inte säljer med förlust.
Rent formellt har du inte förlorat något, men vad du i själva verkat gör är förlora, eller rättare sagt missa, den värdeökning som du hade fått om du redan nu byter till fonder som presterar bättre än de du tänker sälja. Tror du att andra fonder kommer att gå bättre den närmsta tiden är det alltså bara att svälja den psykologiska smällen och byta redan nu fastän du står på minus, för 10 000 kr är 10 000 kr oavsett om du får dem genom att sälja med förlust, breakeven eller vinst.
Att välja en långsam värdeökning när man kan välja en snabbare är aldrig rätt, oavsett plus eller minus i avkastningskolumnen.

Finans Krister sa...

Hej Anonym 1
Kul att du jobbar i Norge det är verkligen lönsamt och det känns lite tryggare här än i Sverige. Det är hög tid att sätta in dina pengar på marknaden. Nu har ju den här veckan börjat med fallande index här i Norge så snart kan du ju köpa Xact Derivat Bull. Jag tyckte med det var trisst att läsa ekonomi innan men jag började iaf att läsa Robert T. Kiyosakis bok Rich Dad Poor dad och den är otroligt inspirerande. Sen köpte jag hem ett stort parti böcker och den bästa utav dom var Trading Guiden. Läs dom 2 så kommer viljan att fortsätta att läsa automatiskt.

Till Anonym 2
De fonder som jag valt att göra mig av med är inga super fonder. Det log ingen logik bakom att jag valde dom utan jag tog bara på måfå skulle man kunna säga. Nu har jag lagt upp ett mer strukturerat sparande med BRIC- länderna och Odin Offshore som också påverkas mycket av oljepriset. Det är inga stora pengar som ligger i fonderna dom jag ska göra mig av med ligger 10-40% back vilket motsvarar ca 300kr st. Men jag förstår vad du menar. "Hugg ner träd som inte växer bra"

Tackar så mycket för kommentarerna. Älskar feedback så fortsätt med det=)