lördag 13 december 2008

Enklaste vägen

Min flickvän frågade mig idag om vilka aktie jag skulle rekomendera till henne med låg risk. Och under en finanskris så har alla bolag en hög risk... utom xact. Jag vet att jag tjatar om denna fenomenla aktie (fond) men så här har jag tänkt. 1 aktie i Xact Derivat Bull kostar idag 22:40Nok eftersom den följer index så är den "trygg". Köper man på sig det för alla pengar man kan avara ca 100.000 om året lågt räknat så blir detta 4464 aktier. Om hon sedan bara lutar sig tillbaka och låter börsen återhämta sig så får hon en avkastning på 766.071Nok. Så riktigt bra avkastning med låg risk. Detta var t.o.m ett sånt snilledrag att jag med ska ta vara på den chansen.


Dagens affärer:
Som jag skrev igår så trodde jag på en nedgång på norska börsen. Jag lyckades inte pricka in dagens högsta på Bear men lyckades sälja av den i god tid (+1200Nok). Bear föll och då passade jag på att köpa in en hel börspost precis innan stängning. Ikväll gick de amerikanska börserna upp Dow Jones med 0,75% och Nasdaq med 2,18% så måndagen blir svår gissad. Men så här tror jag, den öppnar med nedgång och återhämtar sig ganska snabbt så runt 09.30-50 så är det dags att göra sig av med Bear och kanske köpa in Bull.

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Jag har väldigt stor tillit i aktier och speciellt nu när det är så billigt så tror jag att jag kommer komma före den andra miljonären..."

Hmmm...hur exakt resonerar du här? Nåväl, det är alltid bra med lite självförtroende.

tinajo sa...

Hej där,

du vann i min gissningstävling och jag ber att få återkomma med boktitlar så snart jag hinner - jag fick lite tidsbrist så här innan jul. Hoppas det går bra!

God Jul! :-)