måndag 1 december 2008

Första inlägget



Miljonär innan 30år. Titelen är stulen men inte tanken. Jag är 25 år och har kommit in i aktier fullt under finnanskrisen. Det började väldigt tufft och jag förlorade 17000 de första månaderna. Jag bor och jobbar i Norge men "tradar" aktier i Sverige. Jag har väldigt stor tillit i aktier och speciellt nu när det är så billigt så tror jag att jag kommer komma före den andra miljonären (http://miljonar.blogspot.com/). Jag har väldigt stor respekt för han och kommer ta hjälp ut av han, speciellt med att annamma snålstilen. Men jag ska INTE bli en copycat. I likhet med han så blev jag med intresserad av aktier under it-bubblans kollaps. Så lite om min ekonomi.


inkomst ca 40000kr brutto

Utgifter

  • Hyra 4300kr
  • Lägenhet Sverige 1000kr
  • Månadskort 1540kr
  • Gym 400kr
  • Mobiltelefoner 800kr
Tillgångar
  • Lägenhet 40.000kr
  • Aktier 26.000kr
  • Fonder 1.898kr
  • Pengar 24.000kr

Skulder

  • Lägenhet 110.000kr
  • CSN 30.000kr




Så här ser det ut idag. De aktier som jag har kvar ska jag behålla och även köpa mer utav. Dom aktier jag förlorat pengar på och som jag sålt av är Alfa Laval, Boliden och Volvo. Alfa Laval och Boliden kommer att återkomma i min portfölj när dom är rätt värderade igen. Min riktkurs på Boliden är 14kr och på Alfa Laval 55kr. Som ni ser så har jag XACT som jag använder som "Trading aktie". Xact Bear går upp 1,5% för varje procentenhet OMX faller och XACT Bull går upp 1,5% för varje procentenhet börsen går upp. För att avgöra hur dom går har jag fyra viktiga tidpunkter kl 09.00 för att se vilket håll börsen öppnar, 12.00 om börsen vänder, 14.00 dubbelcheck och 16-17.30 slutspurten. För att kunna ha tillgång till informationen så har jag en Iphone och tillgång till aktiekuresrna och kan handla och köpa vart jag än är. Vill ni ha en depå på Nordnet så säg till så kan jag värva er.


3 kommentarer:

Unknown sa...

Hej!

Du skriver att du har 40.000kr i din lägenhet som du kallar tillgång. Hur menar du då?

Unknown sa...

Kul med din blogg, lycka till!

/Jakob - Hur jag blev rik

Finans Krister sa...

Det jag menar är den del jag betalt av lägenheten. Så mellanskillnaden mellan lån och värde