fredag 15 maj 2009

Kraftig nedgång i europaländerna

Länderna i EU upplevde en rekordstor ekonomisk nedgång på 2,5 procent under första kvartalet.

Därmed ser det ut till att den globala ekonomikrisen är mer dramatisk i Europa än i USA, där krympte ekonomin med 1,6 prosent i samma tidsperiod.

Nedgången i EUs bruttonationalprodukt (BNP) – summan av alla varor och tjänester de producerar – är mätt i förholt till fjärde kvartal i fjor. Sedann förste kvartal i fjor är nedgången på 4,6 procent.

Den ekonomiska tilbakagången är den kraftigaste sedan denna typen mätningar startade 1995, och kraftigare än analytikerna hade väntat sig.

Finns ingen anledning att sälja mina Bear idag heller. Väntar på mina semester pengar som kommer i slutet av månaden. Det är 11,5% av vad jag tjänade förra året. Fördelen med Norge är att dom pengarna kommer skattefritt=). Då blir det att storhandla på börsen.

Imorn är det 16 Maj. Då firars det rejält och fest hela natten inför 17 Maj.

2 kommentarer:

hemtrevligt sa...

mina rysslandsfonder tickar på de oxå:-)
Alfred berg Ryssland och HQ Ryssland.

Finans Krister sa...

Ja ryssland går bra. Jag gillar HQ har den med. Nu sjönk oljepriset ikväll vilket gynnar mig men inte ryssland. Så det blir nog en liten nedgång även i fonderna nästa vecka. Kul att du hitta hit:)